Wat moet ik regelen als één van de huurders verhuist?

Het kan gebeuren dat er 2 huurders op het huurcontract staan en er 1 gaat verhuizen en de ander blijft. Bijvoorbeeld als je uit elkaar gaat. Hoe je dit regelt, verschilt per situatie. Hieronder vind je de de stappen die je moet nemen om je huurcontract aan te passen.
 

1. Bepaal wie in het huis blijft wonen

Als je niet meer samen wilt huren, bepaal je samen wie de huurovereenkomst voortzet. Kom je er niet uit, dan kan de kantonrechter een uitspraak doen. Voor de vertrekkende huurder zeg je de huur op.


2. Voorwaarden

De opzegtermijn van een woning is 1 maand. De huurovereenkomst is voor een minimale periode van 12 maanden aangegaan. Binnen deze periode kan de huur niet worden opgezegd. Niet voor 2 personen, maar ook niet voor 1 persoon.

Hou er rekening mee dat er andere voorwaarden gelden om de huur op te zeggen bij een middensegment of vrije sector huurwoning. Bijvoorbeeld een andere minimale huurperiode of een andere opzegtermijn. De bewoner die in de woning blijft, moet aan de inkomensvoorwaarden voldoen. Alle voorwaarden staan vermeld in het huurcontract.


3. Afstand doen van rechten en plichten 

De persoon die de woning verlaat, moet schriftelijk afstand doen van alle rechten en plichten van de woning. Dan kunnen we de naam op het huurcontract aanpassen naar degene die blijft. 


4. Deze informatie hebben we nodig

We hebben de volgende informatie van je nodig:

  • Nieuw adres vertrekkende huurder
  • Formulier Inkomensgegevens
    Dit formulier is van de huurder die in het huis wil blijven wonen. Je moet nu alleen de huur kunnen betalen. Met dit formulier kunnen we de inkomenseisen beoordelen en goedkeuren. 
  • Bij scheiding: kopie echtscheidingsvonnis rechtbank waarin staat aan wie de woning is toegewezen
  • Bij scheiding: bewijs inschrijving echtscheiding BRP (Basis Registratie Personen) van je gemeente
     

Om het contract aan te passen, vul je dit formulier in:

Huur opzeggen medehuurder


 

Neem contact met ons op

Heb je een vraag en wil je contact met ons opnemen? Je kunt ons bereiken via Mijn Alliantie, de chat, WhatsApp en de telefoon. Ook kun je een afspraak maken om langs te komen op een van onze kantoren. We helpen je graag verder!